Tuulilasi rikki?

Halkeama tuulilasissa. Edessä lasin vaihto?

Kysy meiltä tarjousta!

Tuulilasivaurioita tulee nykyisin autoihin yhä useammin. Syitä on useita. Tuulilasit ovat osa uusien autojen korirakennetta ja vauriokohdat joutuvat suuremman rasituksen kohteeksi. Nykyaikaiset lasit ovat myös suurempia ja ohuempia. Osumia tulee useammin.

Valitettavasti pienestäkin halkeamasta voi kasvaa iso vahinko. Halkeama alkaa kasvaa yleensä lämpötilamuutoksen ansiosta. Oikealla ensiavulla tämä voidaan usein estää eikä lasin vaihtoa tarvita.

Näin estät halkeaman laajenemisen.
  • Puhdista vauriokohta ja sen ympäristö. Vältä veden joutumista kiveniskemän sisään.
  • Kiinnitä vauriokohdan päälle tarra tai teipin palanen. Suojaa vauriokohta mahdollisimman hyvin.
  • Vältä tuulilasin pesunesteen käyttöä ja auton pesua, jotta teippi pysyy paikoillaan.
  • Ota yhteys mahdollisimman pian meihin tai varaa korjausaika verkosta.
Tarkistuta halkeaman vakavuus heti!

Aja huoltoomme ja tarkistuta halkeaman laatu. Halkeama voidaan ehkä pysäyttää ja korjata. Korjaus on aina edullisempi vaihtoehto kuin tuulilasin vaihto. 

Huom! Jos autollasi on lasivakuutus mihin kuuluu lasin korjaus, niin muista tehdä vahinkoilmoitus vakuutusyhtiöösi ennen lasin korjausta. Jos sinulla on Toyota Vakuutus, hoidamme vahinkoilmoituksen teon puolestasi.

Halkeaman kasvamista ei kannata jäädä odottelemaan, vaan ensimmäiseksi vauriota kannattaa näyttää meille. Korjaus maksaa yleensä murto-osan uuden lasin hinnasta. Jos autossa on tuulilasivakuutus, vakuutusyhtiön hyväksymässä korjaamossa korjauksesta ei yleensä veloiteta mitään. Vaihdosta joutuu sen sijaan maksamaan usein omavastuun, joka noin 200 euroa vakuutuksesta riippuen.

Vaurion laadun näkee väristä

Korjauksen suhteen autoilijat ovat usein liian passiivisia. Korjaamolla kuullaan usein tarina, että jälki näytti niin pieneltä, ettei lasi voi siitä haljeta. Ainoa jälki, jota ei tarvitse korjata, on kiven tai nastan isku, joka näkyy lasissa puhtaan valkoisena, enintään nuppineulanpään kokoisena. Jos jäljessä on vähänkään mustaa, lasissa on ilmaa sisällä eli se on jo halki.

Mitä teemme halkeamalle?

Useimmiten vauriopaikka täytetään hartsilla, joka kovetetaan UV-valolla. Samalla vaurio yleensä häipyy lähes näkymättömiin.

Vaihto maksaa viisinkertaisesti

Korjaus kannattaa aina, jos se vain on mahdollista. Korjaaminen on noin viisi kertaa halvempaa kuin lasin vaihto kokonaan. Kiveniskujen korjaus jää Toyota-liikkeessä alle 60 euron, halkeaman korjaus on hieman kalliimpi, sillä porauksia tarvitaan ehkä useampia. Keskihintaisen lasin vaihto töineen maksaa Toyotaan noin 300-450 euroa.

Vaihtoon meni, minkälainen lasi tilalle?

Tuulilasia vaihtaessa autoon on asennettava ominaisuuksiltaan samanlainen tuulilasi kuin mikä alkuperäinen oli. Esimerkiksi alun perin sadetunnistimella varustettuun tuulilasiin ei saa vaihtaa ilman tunnistinta olevaa tuulilasia, koska pyyhkimien toimintaan voi tulla vakavia häiriöitä. 

Ammattilainen osaa

Lasi kannattaa korjauttaa Toyota-ammattilaisella. Tee se itse-korjaussarjojen ja ammattilaisten käyttämien menetelmien idea on sama, eli halkeamaan puristetaan hartsia. Sitä ei kuitenkaan saa kunnolla sisään ilman ammattilaislaitteita eli usean barin painetta. Nestemäisen hartsin kuivattamiseen tarvitaan UV-lamppua, jota korjaussarjoissa ei ole. Jos kuivumisen annetaan tapahtua itsekseen vähitellen, hartsi ehtii valua pois vauriokohdasta, eikä lopputulos ole kunnollinen.

Ota tuulilasivakuutus!

Tuulilasivakuutus kannattaa ottaa. Tuulilasivahinkoja tapahtuu Suomessa vuosittain yli 100 000 eli enemmän kuin törmäysvahinkoja. Ja koska lasit ovat varsinkin uusissa autoissa hintavia, lasivakuutus kannattaa ottaa.

Tutustu Toyota-autoilijoille tarkoitettuun Toyota Vakuutuksen lasiturvaan ja sen ehtoihin.

Edessä lasin vaihto? Soita ja kysy hintaa.